HOUSE of ADELA

HOUSE of ADELA

onsdag 26 februari 2014

VÅRIGT MED HOLLY & WHYTE & NU ÄR EN FIN BUTIKS TID ÖVER...




 Godmorgon!


Måste flagga upp dessa ursnygga figursydda trenchcoater från Lindex och vårnyheter där:)
Toppenfina, särskilt den översta som är från Holly & Whyte och är vårig och en supersnygg modell. 
Lindex kan minsann oftare nu innan.:)


Lite frånvaro har det varit här på bloggen och mycket jobb och funderingar den sista tiden.
Ni som står oss närmast har vetat...

Dödens trötta var vi nog alla igår från butik Zanslösa.
 I går startade en stor utförsäljning av butiken där jag jobbar.
En tuff period är över för Malin som drivit butiken och oss som jobbat där. 
En butik som blomstrat, men på 
senare tid har det märkts väldigt tydligt att många lokalbor handlat via nätet och förmodligen även på andra orter. Jag tror säkert att lågkonjunktur och arbetslöshet också spelar sin roll
och att driva butik i en liten stad är inte särskilt enkelt. 

Vi har kämpat, jobbat hårt, grunnat, planerat, planerat igen, fått nya idéer,
fixat och ordnat på alla sätt, men till slut är det ett faktum
att man måste stänga en dörr.
Det är sorgligt.

Såklart är detta väldigt trist, när en dröm rinner ut i sanden, men det går inte att 
bryta nacken för ingenting. Personligen tycker jag det är sorgligt för allas skull att en stor 
fin butik försvinner. Jag förstår att man vill shoppa via nätet, när saker INTE finns på hemmaplan, jag handlar själv via nätet när jag inte får tag på det jag vill hemma. Men detta är verkligen en påminnelse om att vara rädd om de butiker som finns, handla på hemmaplan och gynna de som driver.
I går ringlade kön låååååång när vi öppnade och hela dagen var smått kaotisk och det gick inte att röra sig i butiken, som nästan tömdes på en dag.

Nu kommer jag att med största säkerhet att irritera flera när jag skriver att såklart undrar vi var alla har hållit hus innan det startade en stor utförsäljning?!
SÅ mycket folk har ingen sett i en och samma butik på samma gång innan i vår lilla stad...
Jag tycker det är sorgligt att man inte värnar mer om det som finns på hemmaplan, utan att man 
shoppar den dagen en butik ska stänga och har kraftiga rabatter.
Det kan uppenbarligen inte vara något fel på sortimentet, då allt i princip såldes slut första dagen...
Sen undrar många varför det inget finns i en liten stad??
Vi såg många där igår vi aldrig sett innanför butikens väggar innan...
Är det inte lite märkligt?

Zanslösas framtid står än så länge skriven i stjärnorna, men någon slags framtid
hoppas vi på i någon regi.
Vi är tacksamma också att det såldes så oerhört mycket så snabbt, nu när allt ändå ska bort.
Ett par dagar återstår, sen går vi vidare i våra liv och funderar inte mer över detta småstadsfenomen.
Vi ser framåt och alla har vi planer.

Fin dag till er:)

A

8 kommentarer:

  1. Trist, jag älskar lokala butiker och gynnar alla 3 vi har på vårt lilla torg och jag älskar de fina presenterna jag fick av dig från Zanslösa :) stor kram Diana

    SvaraRadera
  2. jag förstår din förvåning. Jag bor ju i en liten håla (under 15.000 invånare) och vi har några alldeles underbara butiker. och i november fick vi en butik som tar in Odd Molly. Så nu har jag bestämt att om jag ska handla OM då är det därifrån. Samma de andra märkena de har. Yngsta sonens kläder ska komma från barnklädesaffären. Hittar faktiskt det mesta i lilla byn som jag vill. Sen är det ju vissa saker som inte finns. Det innebär ju att jag får handla till högre pris än via nätet å andra sidan kan jag prova o känna efter innan köp det brukar nämligen inte vara några problem att få hänga undan till dagen efter så jag får tänka o prova en gång till.. det blir faktiskt billigare i längden än att köpa via nätet prova o konstatera att det inte passar. och dessutom jag får behålla butikerna i byn (inte bara jag då alltså) som jag gillar.

    SvaraRadera
  3. Men va tråkigt... För alla både dig och all personal.
    Jag vet hur viktigt det är att gynna det som finns på hemmaplan, jag bor i en väldigt liten bygd och man ska vara rädd om den service och det utbud som finns i bygden..
    Hoppas allt känns någorlunda, trots allt och hoppa att dina drömmar och planer för dig dit du vill :)
    Kramar
    Jessica

    SvaraRadera
  4. Så tråkigt att Zanslösa ska stänga! Bor inte i Eksjö man passerar där ibland och har alltid försökt besöka butiken. Och alltid hittat fina saker att köpa med mig hem. Instämmer i det du skriver... Konstigt att folk är så snabba att rusa till en affär med utförsäljning - när de aldrig satt sin fot där tidigare! Önskar dig, övrig personal och ägarinnan lycka till i framtiden. Kram!!

    SvaraRadera
  5. Bor i en storstad. Och jag är en av dom som endast köper via nätet pga att tiden finns ej springa i butiker samt att det är billigare på nätet för mig. Ex köpt Odd Molly koftor (vårens nya) för 30-50 rabatt och det kan ej butikerna ha. Jag är ego, tänker i första hand på min plånbok.

    Ha en fin dag,
    Sara

    SvaraRadera
  6. Visst är det sorgligt att se hur våra fysiska butiker en efter en får stänga ned, för att det inte bär sig längre. Nätet är bra, speciellt för alla som inte har tillgång till en fysisk butik i närheten, men det utarmar våra mindre städer. Och de behöver inte vara så små heller. Även i större städer påverkas utbudet av bra affärer av all näthandel. Finns det fysiska butiker samlas de oftast i stora köpcenter, utanför stan, med de stora kedjorna. I centrum finns det knappt några affärer kvar. I Kungsbacka, där jag jobbar, bor det drygt 75000 personer men jag ser affär efter affär inne i centrum som slår igen. Mycket trist utveckling tycker jag!!

    SvaraRadera
  7. Det tråkigaste jag vet är butikspersonal som pratar och ifrågasätter och skriver nedsättande om kunder! Först tror jag du skall titta utanför din egen ort vad som händer . Men även nätbutiker , tillverkare går i konkurs. Ni skall nog vara väldigt tacksamma att butiken tömdes så snabbt , det är inte på alla ställen det fungerar så smidigt.
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anser inte att det är att skriva nedsättande om "kunder" för en stor del av de som var där var inte våra "kunder", det är det jag menar om du läser...Jag tycker det är beklagligt att folk inte har handlat innan, utan kommer sen och tycker det är trist att vi försvinner, det är det som är poängen i mitt inlägg. Och jag har nog allt tittat utan för min egen ort och vet vad som händer, det är svårt för många. Kunderna styr om butiker ska finnas eller inte...så enkelt är det! Nätbutiker måste också få finnas och jag är övertygad om att de har svårt många av dem med. Men det är just allt man hör i småstäder om att "det finns ingenting" som man tröttnar på när de butiker som finns inte gynnas.
      Och .....om du läser ordentligt en gång till så ser du nog att jag skrivit i båda inläggen att vi är tacksamma att utförsäljningen gick snabbt!

      Adela

      Radera

Related Posts with Thumbnails