HOUSE of ADELA

HOUSE of ADELA

söndag 26 september 2010

Slott - något magiskt är det;)

 Tjingeling i kvällen!

Bästa tiden på dygnet...lugnt i huset, en kopp te och ett ryck att baka kärleksmums;) Dags att vara kulturella hörrni! Neee, skojar bara men jag älskar ju slott ni vet och varför inte kika på närliggande saker då? Vet inte varför men det är så spännande och magiskt med historen...jag kanske har ett före detta liv i något slott vem vet! ;D.

Har varit här förut, men igår var det så härligt ljus och helt ljummet ute och alldeles ensam där med T & B så kunde man ju nästan förvänta sig att Sten Sture skulle bjuda på ett glas vin=) Nu såg jag inte honom...kanske tur det, hade nog inte varit så kaxig då;) Tycker den här gamla ruinen är så fin och jag kan inte låta bli att fundera över vad som hände här för 400 år sen...Anar mäktiga män som skulle ut och jaga vilt, damer i frasiga klänningar och spetsar som väntade hem dem...var det så månntro?=)

Så här säger historien; Slottet var en gång enligt sägen Sten Sture d y:s jaktslott. Från år 1420 fram till år 1616 tillhörde gården Stureätten. Fältmarskalk C M Lewenhaupt fick Eksjöhovgård som ersättning för tjänstgöring av kronan och godskomplexet blev större än någonsin. Omkring år 1650 uppfördes det stora stenhuset, som nu utgör Eksjöhovgårds slottsruin.
Inget större fel på utsikten när de slog upp sina blå...;)
En kvarglömd jaktterrier från 1600-talet....nej då bara lille Theodor;)
Köket...hmmm....det är väl tur att det har gått framåt i utvecklingen, men fascinerande att här lagades det mat!
Jag har alltid sagt att jag vill ha breda fönsterbänkar....och detta kan vi kalla BREDA...;)
7 rum och kök är det och ingen dålig storlek på rummen! Mycket ljus med när man inte har något tak...;)
Visst är det maffigt?
2000-talets Odd Molly möter 1600-tal...=) Häftigt;)
Det har nog sprungit runt kjolstyg med ännu mera spetsar och brodyr än detta här för länge sen =)
Höst....ja, men så fint ändå....

Så...nu är historielektionen slut ;D

Sov gott


Adela

13 kommentarer:

  1. Vilket underbart ställe. Kul med en sådan skatt i närheten.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt ställe!!! Underbar bild på lille T.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åhhh, vad fint det var där! Snygg klänning, vill ha!
    Kramis

    SvaraRadera
  4. Mycket vackra bilder men det ser väldigt ensamt och ödsligt ut. Lite sorgligt!

    Klänningen är så snygg!!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Vilka vackra bilder, jag tror att jag har skrivit det förr men dina foton är så enastående vackra så att nästa känns att man promenerar omkring där själv.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  6. O Eksjöhovgård, där har jag också drömt om baler på slottet o fina middagar.
    Ha en skön vecka!
    Märta

    SvaraRadera
  7. Åhh vilket häftigt ställa, jag är löjligt såld på gamla hus, byggnader och ruiner.
    Jättefina bilder, men du... de skorna såg inte ut att vara de mest bekväma man kan ha för att gå på ruinpromenad ;)

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder!! Och kul med en liten historialektion såhär på morgonen :)

    du har en award att hämta hos mig :)

    ha en go dag!!

    Kramar Mia

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra bilder! Jag är också jättefascinerad av gamla slott och har ingen brist på fantasi när det gäller att föreställa mig vad som pågått och hur det har sett ut i storhetstider.

    Kram från V

    SvaraRadera
  10. VIlka otroligt vackra bilder Adela! Det ser underbart ut. Undrar just om de hade bag in boxviner på den tiden? I vilket fall skulle det passa med en sån, en käresta och en filt i den där vackra miljön! :)Ha en underbar vecka
    KRam Sarahj Norrtälje

    SvaraRadera
  11. Hej! Vilka fina bilder! Tänkte fråga dig om den rutiga blusen i saloonserien..är den liten i storleken? Jag har hittat en i stl 1, men vet inte om jag vågar köpa den..jag har normalt 1 i storlek..men här vet jag inte riktigt.
    Kram och ha en härlig dag

    SvaraRadera
  12. Superfina bilder! Det ÄR något magiskt med slott och jag som är nördig läsare av forntida romaner fantiserar mig gärna bort :D I know... Jag är patetisk så det bara stänker om det! :D KRam!

    SvaraRadera
  13. Vilket härligt inlägg.Bara så vackra bilder.Vet inte var det fina stället ligger men har varit mycket i Aneby och Eksjö som liten tjej.Underbart fin klänning.Ha det bäst raring kram Rita ♥

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails