HOUSE of ADELA

HOUSE of ADELA

söndag 21 februari 2010

Söndagskvällens boktips & Mys;)


Gillar mycket att läsa böcker även om det kan vara periodvis beronde på arbetsbelastning eller annat. Är också väldigt intresserad av hur olika människor fungerar. Psykologi har jag alltid intresserat mig för med och läser kanske hellre någon självbiografisk roman är en uppdiktad deckare. Är nog också därför jag trivs så bra på arbetsplats P.

"Boven i mitt drama kallas kärlek", av Unni Drougge är en sann historia av författarinnan själv. Inte nyutkommen eller så men den fångade mig helt, så jag kan gärna tipsa om den till er som inte läst den!

"Unni lever ensam med sina fem barn. Hon är etablerad författare, flitigt anlitad som föreläsare och har många vänner. Hon trivs med livet och har landat i tillvaron efter en uppslitande skilsmässa.

Så gör Niklas entré och de blir djupt förälskade. Han är ung och tillgiven men väldigt osäker och Unni vill hjälpa honom, hon anar bara inte till vilket pris. Utåt är de ett lyckligt par, men hemma är tillvaron allt annat än idyllisk. Hon reser runt och föreläser om mäns våld mot kvinnor men lever själv i ett misshandelsförhållande. Medan hon bygger upp hans karriär offrar hon sin egen.

Niklas svartsjuka styr snart hela hennes liv. Bit för bit släpper hon taget om det viktigaste hon har: barnen, vännerna, skrivandet.

Unni Drougge skonar ingen, allra minst sig själv, när hon beskriver sitt eget sönderfall. Boven i mitt drama kallas kärlek är en självbiografisk roman om den destruktiva kärlekens kraft och hur den kan få oss ända till helvetet men också om hur man hittar styrkan att ta sig därifrån.!

"My tip of the day" som Maria Montazami säger:-)

Har gått långpromenad med vita vännerna i sina fina tröjor som en av mina bästa vänner V har stickat. Dom gillar vi mycket! ;)

Nu blir det snart söndagsmys i soffan.

Adela

2 kommentarer:

  1. Den fångade mig med!!
    Vilken fin blogg du har... här kommer jag kika in!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails